Liderler Kahvesi’nde Konuğumuz Ali Ülker oldu

13 Ocak Cuma günü Etiler Cafe Crown’da gerçekleştirdiğimiz Liderler Kahvesi etkinliğimizin 6.sında, Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Ülker konuğumuz oldu.

Moderatörlüğünü, vakfımız Kariyer ve İnsan Kaynakları Merkezi Başkanı Doğan Cebeci’nin üstlendiği program, final sınavlarına rağmen öğrenci arkadaşlarımızdan yoğun ilgi gördü.

Boğaziçi Üniversitesi İktisat bölümünden mezun olan Ali Bey, çalışma hayatına dair tecrübelerinin üniversite yıllarından çok önce, ortaokul yıllarına dayandığını anlatarak başladı sözlerine. O yıllardan itibaren, koli yüklemekten muhasebe tutmaya kadar birçok işi yaptığını anlatırken, bir işi öğrenmek için en etkili yöntemin işin içinde olmak gerektiğinin ip uçlarını veridi. Ali Bey’in genç yaşta gelen başarısının da bu çalışmaların meyvesi olduğunu anlıyoruz.

Başarılı bir İş Modeli Oluşturmak konusu çerçevesinde şekillenen sohbetinde Ali Ülker, üç temel başlığı olan bir iş modelinden bahsetti.

1.    Dış dünya, dış etkenler; rekabet, sektör, rakibin markaları, pazar büyüklüğü, siyasi çevre regülasyonları gibi, şirketin iradesinin dışında gelişen etkiler
2.    Finansal yapı; ciro, kaynak, maliyet analizi, sermaye, kar-zarar
3.    Organizasyonel yapı; IT, iç kaynaklar, insan kaynağı

Bu yapıyı örnek olay üzerinden açıklayan Ali Bey, öğrencilerden bir gazete dağıtım işi kurmalarını istedi. Dağıtımın nasıl yapılacağı, sermayenin nasıl bulunacağı, dağıtılan gazetelerin parasının hangi periyotla toplanacağı, bayiiye yapılacak ödemenin hangi aralıkla yapılacağı, işi büyütürken paydaş katma, maaş-prim ödemeleri gibi ayrıntılar konuşuldu. Konuğumuz, bu ayrıntıların her birinin, uygulanan iş modelinin bir parçasını oluşturduğunu örnekler üzerinden bizlere anlattı.

Öğrencilerle beraber bir de rakip analizi yapan Ali Ülker, en iyi bildiği sektör olan çikolata üzerinden rakip segmentasyonu yaptı. Perakende işinde olanlar, ulusal-global olanlar, rakibin etkinliği, dağıtım ağının güçlülüğü gibi rakip özellikleri belirlenerek yapılan rakip analizinde öğrenciler, sektördeki rekabet ortamında en optimum stratejiyi bulma yolunda ipuçları edindi.

Rakiplerle olan ilişkinin, iş modelinde dış etkenler sınıfına girdiğini ve iyi yönetilmesi gerektiğini anlatan Ali Bey, kendi güçlü yönlerimizi daha da güçlendirmenin önemini anlattı. Rakip firmanın güçlü olduğu alanda onu sıkıştırmanın her zaman doğru bir strateji olmayacağını yine örnekler üzerinden anlatarak, rekabet yönetimine dair bilgiler verdi.

Bir firmadaki değer zincirinin hammadde ile başlayıp, üretim, satış, markalama, pazarlama, dağıtım, satış, müşteri hizmetleri ile devam ederek müşteri memnuniyeti ile son bulan halkalardan oluştuğunu anlatan konuğumuz, bu halkalardan her birinin oldukça önemli olduğunu söyledi ve sözlerine şöyle devam etti,

“Çok iyi bir çikolata üretebilirsiniz, pazarlama departmanı çok başarılı bir reklam kampanyası uygulamış olabilir. Fakat dağıtımı iyi yapamazsanız, müşteri reklamlarda gördüğü çikolatayı gittiği ilk distribütörde bulamazsa, çikolatayı ikinci yerde arama ihtimali %20’ye düşer”

Böylece konuğumuz, değerler zincirindeki bir halkadaki aksaklığın, diğer tüm iyi çalışmaları boşa çıkarabileceğine vurgu yaptı.
Ali Bey, “Önümüze çıkan fırsatları mı değerlendirmeliyiz, yoksa hayalimizin peşinden mi koşmalıyız” sorusunu; Ülker’in kurucularından Sabri Bey’in, neden bisküvi işine girdiği sorulduğunda verdiği ilginç cevapla karşıladı:

O zamanlar hırdavat dükkânları çok revaçtaydı. Eğer param olsaydı, ben de bir hırdavat dükkânı açacaktım. Param yoktu, mecburen bisküvici olduk.

Anekdotlarla zenginleştirdiği sohbetinin ardından öğrencilerden gelen soruları içtenlikle yanıtlayan konuğumuz program sonunda, öğrenci arkadaşlarımıza çikolata paketleri ikram etti.

Liderlik üzerine notların alındığı bir sonraki programımızda görüşmek üzere…

 

Platformunuzu seçin ve paylaşın.