Anasayfa » HaberlerDr. Özlem Güneş’ten İngiltere Gözlemlerini Dinledik
Dr. Özlem Güneş’ten İngiltere Gözlemlerini Dinledik
22 Mart 2021       

Yurtdışında yaşamış ya da yaşamaya devam eden mensuplarımızı misafir ettiğimiz Orada Yaşam Nasıl? isimli programımızın ikincisini 17 Mart Çarşamba günü gerçekleştirdik.

İngiltere’de yaşayan ve İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü Türk İslam Edebiyatı Anabilim Dalı Öğretim Üyesi olarak görev yapan Dr. Özlem Güneş’i misafir ettiğimiz programımızda Özlem Hanım’ın bir eğitimci ve edebiyatçı olarak gözlemlerini BYV Fikir Sanat ve Medeniyet Komisyonu Başkanı Ayşe Kuralay moderatörlüğünde dinledik.

İngiltere’deki yaşamı bir proje vesilesiyle 2017 yılında başlayan Özlem Güneş üniversitesinden izin alarak çocuklarıyla birlikte yeni hayatına adım atmıştır. Kızı o sırada 11. sınıfta oğluysa 5.sınıftadır. Londra’da bankaların, plazaların yoğun olduğu 2. bölge denilen yere yerleşen Özlem Hanım ve ailesi haliyle öncelikli olarak çocuklarını çevredeki okullara yerleştirmiş. Bundan sonra da onların eğitim süreçlerini gözlemleyerek İngiliz okullarındaki eğitim şekli, sınıfların dizaynı, okul müfredatının veriliş şekli, verilen ödevler ve yapılan projeler ve ülkenin kendi ana dilini çocuklara veriş şekli gibi konuları inceleme fırsatı bulmuştur.

Özlem Hanım’ın ilk dikkatini çeken şey bulundukları bölge gökdelenlerin ve plazaların yoğun olduğu bir yer olmasına rağmen su sesinin yoğun olması ve binaların çevresinin bol yeşillikli bahçelerle tasarlanması olmuş. Bir başka dikkat çekici husus da plaza çalışanlarının yakındaki ilkokulun çocuklarıyla eşleştirilmesi ve her birinin bu çocuklarla hafta da bir 45 dakika kadar sohbet etmesini sağlayan proje olmuş. Öyle ki İngiltere’deki okullar bulundukları bölgeye göre projeler üretmekte, öğrencilerin yürüyerek veya en fazla toplu taşımayla gidebileceği etkinlikler planlamaktadır. 2.bölge okulları da bulundukları finans çevresine has olarak İlkokul yaş grubuna parayı nasıl kullanmalıyız projesiyle para nedir, nasıl kullanılır, ihtiyaç nedir, istek nedir, İngilizcedeki parayla ilgili deyimleri öğretmektedirler.

İlk ve orta derecedeki okullar çok yüksek olmayan binalarda, velilerin de görev alabileceği tarzda, yeşilliğin ön planda olduğu bahçelere sahip olarak planlanmıştır. Ayrıca ülkede müze eğitimine de çok önem verilmektedir.

Kızı şu anda Nottingham Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği 1’inci sınıfta öğrenim gören Dr. Özlem Güneş bizimle İngiltere’deki üniversiteye geçiş aşamalarına dair bilgiler de paylaştı. Özlem Hanım şunları kaydetti:

“11.sınıfın sonunda lise bitirme sınavı var. Test değil klasik usul, öğrencilerin soruları yazarak cevapladığı sınavlar bunlar. Öğrenciler seçtikleri 5-6 dersten sınava tabi tutuluyor, sınav akabinde isteyen öğrenciler mesleki anlamda 2 sene eğitim görecekleri mesleki okula devam ediyorlar ya da akademik olarak hazırlanıp üniversiteye geçecekleri sınavlara giriyorlar. Bu sınavlarda başarılı olanlar üniversitelere başvuruyorlar. İngiliz Edebiyatı sınavına herkes girmek zorunda, üniversitede hangi bölümü seçerse seçsin muhakkak İngiliz edebiyatı klasiklerinden yapılan seçkiden sınava tabi oluyorlar, ister tıp ister, sosyal bilim ister sayısal bilim seçsin.

Edebi metin herkes için çok önemlidir. Biz bunu hep söylüyoruz. Edebiyat sadece edebiyatçılara, ya da Türkçe sadece Türkçe ve edebiyat öğretmenlerine lazım olacak bir şey değildir. Hepimizin sahip çıkması gereken bir alandır. Hepimizin edebiyat metinlerinden çıkaracak ve kendi alanlarımıza uyarlayacak çok şey vardır. Yeter ki nasıl bakılması gerektiği bize öğretilsin. İngiltere’de bunun öğretildiğini gördüm. Edebi metinleri çözümlemeye yönelik kitaplar hazırlanmış, nasıl okunup çözümleneceğine dair bir öğrenci çalışma kitabı hazırlamışlar.

Öğrenciler lisedeyken üniversitede okumak istedikleri bölümlerin tanıtım toplantılarına katılma imkânına sahipler. Ülkede karnelerde not değil öğrencinin gelişim durumu gösteriliyor.”

İngiltere’yi konuştuğumuz Orada Yaşam Nasıl programımızda konuğumuz Dr. Özlem Güneş Hanım katılımcılardan gelen soruları da yanıtladı.

Bir eğitimci ve edebiyatçı gözüyle gözlemlerini paylaşan ve değerli vaktini bizlere ayıran Özlem Hanım’a teşekkürlerimizi sunuyoruz.