Bosna Yiğitlik Meydanı Boşnak Öğrencilerin Kırtasiye İhtiyaçlarını Karşıladı

BYV Hamilik Okulu’nda ikinci kademeden itibaren, hamilik felsefesini özümsemeye başlayan öğrenciler meydanlara çıkıp kendi yiğitliklerini ortaya koyuyor. Hamilik Okulu’nda kendilerine kattıkları değerler ve sağladıkları farkındalık ile meydana çıkmak için ikinci kademeye geçmeyi beklemeyen 2017-2018 dönemi birinci kademe öğrencileri Bosna Yiğitlik Meydanı’nı kurmuşlardı. Hali hazırda aktif olan Şehitlik Dergâhı ve Cizre Yiğitlik Meydanı’na geçen yıl Bosna Yiğitlik Meydanı da eklenmişti.

Bosna Yiğitlik Meydanı’nda şimdiye kadar öğrencilerle Aliya İzzetbegoviç okumaları yapıldı. Bosna uzmanı ve değerli fikir insanı Süleyman Gündüz vakfımıza davet edilerek öğrencilerle Aliya’nın kitapları üzerine sohbet etmesi sağlandı. BÜ Kuzey Kampus’te Yrd. Doç. Dr. Fatma Sel Turhan, Uluslararası Saraybosna Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Yücel Oğurlu, Yönetmen Faysal Soysal ve Gazeteci-Eski Milletvekili Hüseyin Kansu’nun katılımlarıyla Unutulan Dava: Bosna konulu özel bir etkinlik düzenlendi. Nisan ayında Süleyman Gündüz rehberliğinde yapılan Bosna gezisi ile öğrencilerin Bosna’yı yakından tanımaları sağlandı. Son olarak ise Srebrenitsa Soykırımı’nı anmak ve toplumda farkındalık oluşturmak amacıyla soykırımın yıldönümü olan 11 Temmuz’da, şehit düşen 8 bin 372 Boşnak sayısınca Taksim’de karanfil dağıtıldı.

Nisan ayında yapılan gezide Bosna’nın önemli STK’larından AKOS’un yetkilileri görüşülmüş ve ihtiyaç sahibi çocukların okul çantaları ve kırtasiye malzemelerini karşılamak üzere söz verilmişti. Bu minvalde AKOS ile yapılan iş birliği ile Bosna Yiğitlik Meydanı tarafından 200 öğrencinin yeni eğitim dönemi öncesi kırtasiye ihtiyaçları karşılandı. 1-2 Eylül’de yapılacak dağıtımlarda bulunmak üzere Bosna’ya giden vakfımız mensuplarından Hamilik Okulu Komisyonu üyesi Fahri Yetim ile Bosna Yiğitlik Meydanı öğrencilerimizden Ömer Tufan Adıyaman Bosna’da katıldıkları hayır faaliyetlerini anlattı:

a5

“Gönüllülük ve sorumluluk bilinciyle çıktığımız yolda ahdimizi yerine getirme arzusuyla 31 Ağustos Cuma günü Saraybosna’ya ulaştık. Gazi Hüsrev Camii’nde Cuma namazı kılmanın ve şehrin manevi havasını tekrar hissedebilmenin huzuruyla Kovaçi Şehitliği’ni ve Aliya İzzetbegoviç’in kabrini ziyaret ettik.

Dağıtımın ilk günü olan cumartesi sabahı, sabah namazının hemen ardından AKOS Müdürü Adnan Ljevo’nun bizi almasıyla yola koyulduk. İlk olarak çantaların hazırlandığı ve araçlara yüklendiği depoya uğradık. Burada iki gün boyunca birlikte olacağımız ekiple tanıştık. İçeriğinde öğrencilerin gittiği sınıfa göre değişiklik gösteren çeşitli kırtasiye malzemeleri bulunduran 1.021 çantanın yine öğrencilerin her birinin adına özel olarak hazırlandığını gördük. AKOS bünyesinde, bu sene itibariyle 10. yılı olan yardım faaliyetinin ilk gün 5 şehir ve ikinci gün üç ayrı ekiple 10 şehirde olmak üzere toplam 15 bölgede gerçekleştirileceğini ve vakfımızın da desteğiyle organizasyonun ilk defa bu büyüklükte yapıldığını öğrendik. Ekipteki isimlerden Emina Hanım Sırp ve Hırvatların etkin olduğu bölgelerde çok sayıda ihtiyaç sahibi Boşnak çocukların olduğunu belirtti.

a2 a1

Bosna Hersek’in siyasi yapısını, 1995 yılında imzalanan Dayton Barış Anlaşması oluşturmuş. Bu anlaşma ile ülkenin devlet sistemi ve anayasası da belirlenmiş. Bosna Hersek, biri Boşnak ve Hırvatların oluşturduğu Bosna Hersek Federasyonu, diğeri Bosna Sırp Cumhuriyeti olmak üzere iki entite ile Boşnak, Hırvat ve Sırp şeklinde üç kurucu halktan oluşmakta. Bosna Hersek Devlet Başkanlığı Konseyi, üç kurucu halkı temsilen seçilen üç üyeden oluşmakta olup Konsey Başkanlığı bahse konu üç üye arasında 8 aylık dönemlerle rotasyon usulü değişmekte.

Cumartesi için ziyaret edilecek yerler Sırp hakimiyetindeki Bosna Sırp Cumhuriyeti bölgesinde bulunuyordu. Öyle ki Bosna Sırp Cumhuriyeti sınırları içerisinde yer alan bu noktaların bir kısmında yerel yönetimler Boşnakça öğrenilmesine müsaade etmiyormuş. Ancak son yıllarda farklı statüde açılan okullar vasıtasıyla Boşnak çocuklara diğer derslerle birlikte Boşnakça veriliyormuş. Bu bağlamda ilk durağımız olan Konjevici’ye ulaştık. Çantaların dağıtılacağı cami bahçesinde hazırlıkların tamamlanmasının ardından cami imamı ve AKOS temsilcilerinden Rabia Hanım öğrencilere hitap etti. Nihayetinde ise isimler sırayla okundu ve çantalar sahiplerini bulmaya başladı. Çocukların çantalarını alırken ki heyecanları ve içindekileri incelemeye koyulurken yüzlerindeki mutluluk ifadeleri görülmeye değerdi. Bir bakıma her şey de bunun için değil mi zaten! Buradaki görevimiz sona erdiğinde veda sözcüklerinin ve birkaç hatıra fotoğrafının ardından sıradaki durağımıza doğru yola çıktık.

a14

a33

Bir sonraki dağıtım noktası olan Bratunac’a ilerlerken yolumuz üzerindeki Srebrenica şehitlerini ziyaret ettik. Bratunac’a vardığımızda yine bir cami bahçesinde toplanan kalabalığa karşı imamın ardından bu kez bizler de konuşma yaptık. Onlara Türkiye’den selamlar getirdiğimizi, bu organizasyonun içerisinde yer almaktan duyduğumuz mutluluğu, kardeşlik faaliyetlerimizin artarak devam etmesini ve hayırlara vesile olmasını ümit ettiğimizi belirttik. Dağıtımın tamamlanmasıyla birlikte Drinjaca’ya geçtik. Küçük bir yer olan Drinjaca’’nın özelliği AKOS’un yapmış olduğu bu faaliyetin 10 yıl önce başladığı bölge olması. Buradaki öğrenciler için hazırlanan çantalar da aynı heyecanla iletildikten sonra tekrar yola koyulduk.

a16

a17

Ziyaret edeceğimiz diğer iki nokta Sırbistan sınırındaydı. İki ülkeyi ayıran Drina Nehri Boşnaklar tarafından Balkanlardaki en büyük mezar olarak ifade ediliyor. Savaş sırasında çok fazla sayıda Boşnak öldürülüp nehre atılmış. Bu bilgiler ışığında Zvornik’e vardık ve AKOS Müdürü Adnan Ljevo’nun konuşmasının ardından çantaları camide çocuklara dağıttık. Cumartesi için son durak noktamız ise Divic. Yine bir cami bahçesinde tamamlanan dağıtımın ardından günü bitirdik.

a29

a31

Pazar günü de erken saatte depoya gidip, çantaları dağıtım için araçlara yükledik. O gün gidilecek şehirler daha çok Hırvatların yoğun yaşadığı bölgelerdi. İlk durağımız Kiseljak’ta bir okula vardığımızda yoğun bir kalabalığın bizi hazır beklediğini gördük. Okul yöneticisi ve AKOS Müdürü Adnan Bey birkaç cümle sarf ettikten sonra sınıftaki hemen her yaştan çocuklar çantalarını sırasıyla aldılar. Sonrasındaki ziyaret noktamız Jajce oldu. Jajce’nin yeri bizde her zaman çok farklı olacak. Çantalar dağıtıma başlanmadan önce AKOS Müdürü Adnan Bey tıpkı diğer yerlerde olduğu gibi burada da çocuklara ve ailelerine konuşma yaptı. Kendi faaliyetlerinden ve bizlerden gelen katkılardan bahsetti. Biz de buradaki büyük kalabalığı görünce konuşma yapmadan geçemedik. Aslında her şey önceki dağıtım noktalarındaki gibi gidiyordu, ancak çantaların dağıtılmasının ardından çocuklardan ve ailelerinden bizlere karşı olağanüstü bir ilgi ve sevgiyle karşılaştık. Birçoğu teker teker fotoğraf çekinmek istedi. Hiç birini kırmadık tabi ki. Aslına bakarsanız, oradan hiç ayrılmak istemedik. Mümkün olsaydı da çocukların hepsini teker teker tanıyabilsek, aynı dili konuşabilsek, birlikte daha çok vakit geçirebilsek ve ortak hayaller kurabilseydik… Ancak, karşılaştığımız sıra dışı ilginin şaşkınlığı ve vermiş olduğu manevi haz ve iç huzur ile bizi Mrkonjic Grad’da bekleyen çocuklara doğru yola devam etmemiz gerekiyordu. Mrkonjic Grad küçük bir yerdi. Burada da bizi camide bekleyen çocuklara çantaları teker teker dağıttık. Ardından son ziyaret ettiğimiz şehir ise Kljuc oldu. Cami imamı ve AKOS Müdürü Adnan Bey’in konuşmalarının ardından ismi okunan her çocuk caminin bir köşesinde beklediği yerden tebessüm eden masum, tertemiz yüzleriyle çantasını almaya geldi ve son öğrenci kardeşimiz de bizdeki emanetini sevinçle sırtına geçirdiğinde vazifemiz şimdilik son buldu.

a11 a9

Gece 23:00’da Saraybosna’ya döndüğümüzde ise bizi güzel bir sürpriz bekliyordu. Bugüne kadar Bosna Yiğitlik Meydanı’na çok değerli katkılarını sunan, öğrencilerin Bosna gezisine rehberlik etmiş olan ve Bosna Savaş’ında da bizzat bulunmuş olan Aliya aşığı Süleyman Gündüz Bey de Saraybosna’daydı. Gözlerine baktığınızda size adeta Saraybosna’yı, Kudüs’ü ve İstanbul’u hatırlatan Süleyman Gündüz ile Saraybosna’da Başçarşı’da sohbet etme imkanı bulduk. Bu güzel tevafuk da bize Allah’ın lütfu oldu.

Çantaların dağıtım sürecinin gayet organize bir şekilde yapıldığı gördük. Her şeyin önceden planlandığı kolayca anlaşılıyordu. Hangi şehirde hangi saatte olunacağı belirlenmiş ve programa harfiyen uyulmuştu. Gidilen yerlerde de oranın sorumlusu ve öğrenciler hazır bekler haldeydi.

İki gün süresince farklı bir ülkede olmanın aksine bizi kendi evimizde gibi hissettiren AKOS’taki kıymetli insanlara ve ihtiyaç sahibi öğrencilere el uzatarak Bosna Hersek’in geleceğine katkı sunan değerli BYV yetkili ve mensuplarına teşekkür ediyoruz. Temennimiz o ki hüzün veren olayların vuku bulduğu bu topraklar daha huzurlu ve adil diyarlara yerini bırakır ve bu faaliyetler yeni Aliya’ların yetişmesine vesile olur.

Son sözümüz ise organizasyonun sloganı: #ostavitrag (iz bırak)!”

Haber: Fahri YETİM (İktisat 09′) – Ömer Tufan ADIYAMAN (Makine Mühendisliği 21′)

Platformunuzu seçin ve paylaşın.