Barbaros Ceylan İle “Dünya Peşinde Olan Değil, Dünya’nın İçinde Olan” İnsan Olmayı Konuştuk

28 Ekim Cuma akşamı Boğaziçi Konak’ta yapılan “15 Temmuz ve Mesleki Liyakat Sınırlarımız” başlıklı dönemin ilk Mesleki Gelişim Sohbeti’nde Hamilik Okulu Vakfı Başkanı Barbaros Ceylan’ı konuk ettik. Program 18.30’da yoğun bir katılımla Hüma Vural’ın moderatörlüğünde gerçekleşti.

bc2

Sohbetimize meslek kelimesinin özünden Arapça kökenli “sülük” kelimesi ve mânâsı ile giriş yaparak, “seyr-i sülük” kelimesinin manevi ve maddi mânâları üzerinde durarak devam ettik. “Seyr-i Sülük” manevi anlamıyla tasavvufta manevi olarak yükseliş ve bir ustanın elinde manevi mertebeleri aşarak “kamil insan” olmaya doğru ilerlemek manasına geliyor iken maddi anlamda düşünüldüğünde de yine aynı şekilde mertebe kat ederek yükseliş ve ustanın elinde yoğrulmak anlamlarına geldiğine değinerek devam ettik.

Barbaros Ceylan Bey, yaptığı güzel benzetmelerle geçmiş, günümüz ve gelecek arasındaki bağlantılar kurarak bizlere meslek kavramını sadece maddi ya da sadece manevi olarak değil, her ikisi arasındaki dengeyi kurarak ele almak gerektiğini Osmanlı’dan örnekler vererek anlamamıza yardımcı oldu.

Eskiden çıraklık ve yamaklık sürecinde mesleği öğrenmesi maddi amaç iken hakiki insan olması yolunda da manevi olarak katkılar amaçlanıyormuş. Örneğin; Peygamber Efendimiz(s.a.v) döneminde maddi ve manevi hayat dengesi, mescidin yakınına medrese yapılması ve bunların yakınında Pazar olması ile sağlanıyormuş. Sonrasında, konuşmacımız nasıl bir insan olmalıyız sorusuna “Dünya peşinde olan değil, Dünya’nın içinde olan” insan olmak gibi güzel bir benzetme ile cevap verdi.

bc1

Barbaros Ceylan 15 Temmuz sürecini ele aldığı sohbetin ilerleyen bölümlerinde bu yaşanılan elim olayların sadece kısa vadede yorumlayamayacağını, yaşanılanların geçmişinin çok eskiye,  yani meslek kavramının yanlış kavrandığı dönemlere dayandığına dikkat çekti. Bu sürecin kırılma noktasının kültürel paradigma değişikliğinden kaynaklandığını ortaya koyan Ceylan son olarak ahlak mevhumunu ele aldı. Barbaros Bey Ahlakı, iş ahlakı, ev ahlakı vs. çeşitlendirerek değil de bir bütün olarak kabul ettiğimizde ve ebedi ahlak algımız “O (c.c) ne istiyor?” olduğu sürece  tam manasıyla kavrayabileceğimizi ifade ederek sözlerini bitirdi.

Konuğumuz katılımcılardan gelen soruları da yanıtlamayı ihmal etmedi.

Haber: Sema Işık-İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenliği’ 17

 

 

Platformunuzu seçin ve paylaşın.