Bahattin Aydın: Yeni dönemde şirketlerin geleceğinde IT ve İK ekipleri büyük rol oynayacak.

Covid-19 pandemisinin birçok çalışanı evden çalışmaya zorladığı günlerde kurumsal hayatın içindekiler pek alışık olmadıkları yepyeni sorular ve sorunların yanıtlarını ve çözümlerini aramaya başladı. Pandemiye karşı tedbir olarak uygulamaya konulan uzaktan çalışmanın etki ve verimliliği analiz edilmeye başlanırken, bu yöntemin salgın sonrasında da bazı mesleklerde kalıcı hale gelebileceği konuşuluyor. Tüm bu soru ve sorunlar kafaları karıştırmışken;

  • Plaza imparatorluklarının sonu mu geliyor?
  • Bu süreç şirketler ve çalışanlar için geleceğe dair hangi hayati ipuçlarını sunuyor?
  • Salgın ile gelen dönüşümün iş dünyasına etkileri neler olacak? gibi başlıkları yıllardır İnsan Kaynakları alanında üst düzey görevlerde bulunmuş ve halen Yıldız Holding İK Genel Müdür Yardımcısı olan Vakfımız Mütevelli Heyeti Başkanı Bahattin Aydın Bey’le konuştuk.

10 Haziran Çarşamba akşamı gerçekleşen Covid Sonrası Uzaktan Çalışma ve Ofislerin Geleceği başlıklı etkinliği Bezmialem Vakıf Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi, Fakülte Sekreteri Esma Bendez modere etti.

Söyleşinin başında uzaktan çalışma nedir, ne değildir, bu konuda dünyada neler oluyor, içinde bulunduğumuz duruma nasıl geldik ve süreçte konuşulan hibrit çalışma modelleri neler sorularını yönelttiğimiz Aydın genel değerlendirme olarak şunları ifade etti:

“Söyleşimizin konusu birçoğumuzu ilgilendiren ve Covid geçse de sonrasında ne olacağına dair içinde pek çok belirsizliği barındıran bir konu. İnsanlar ne olduğunu anlamaya çalışıyor. Bir kısmı ofise gidiyor, bir kısmı birkaç gün evinde birkaç gün ofiste. Hepimiz yeni duruma adapte olmaya çalışıyoruz. Birçok teknik cihaz, uygulama bu süreçle hayatımıza girdi.

Biz daha önce Yıldız Holding olarak bu tür konulara çok sıcak bakan bir şirket değildik. Daha yakın zamanda çıkış saatimizi bir saat geriye çekmiştik ki bu çok büyük sevinç yaratmıştı. Şimdi personelin çoğu evden çalışıyor. İlginç olan şu ki Covid ülkemizde başladı ve bizler hızlı bir şekilde alınan tedbirler çerçevesinde ofisleri boşalttık. Gıda şirketi olduğumuz için biz üretime devam ettik, fabrikalarımız çalıştı ve süreçten çok etkilenmedik. Ama fark ettik ki bu kadar insan ofiste olmamasına rağmen işlerimizi sürdürebiliyoruz. Peki, bu yöntem bu kadar kolaydı da biz niye daha önce yapmadık? Şirketlerin bu kadar İK yöneticileri, IT yöneticileri, dijital dönüşüm yöneticileri var da bunlar niye Covid’in yaptığı dönüşümü daha önce yapmayı düşünmediler? Ve biz nasıl bu ortama bu kadar çabuk adapte olduk? Artık Covid geçse de geriye dönüş olmayacak. Yeni bir dünyaya adım attık. Çünkü zaten bunların hepsi olacaktı. Covid bu süreci öne çekti, hızlandırdı. Belki önümüzdeki 5 yılda yaşayacağımız yenilikleri bize 4-5 ayda yaşattı.”

Bahattin Aydın: İK yaklaşımlarını, çalışanlarla kurulan ilişki biçimlerini çok değiştirecek bir süreç bekliyor bizi.

Uzaktan çalışmanın tanımı ve tarihine dair bilgiler veren Bahattin Aydın telekom sektörünün 5G’ye gelene dek geçirdiği süreçlere, endüstri devrimlerine ve bu devrimlerin kaldırdığı ya da ortaya çıkardığı mesleklere de değindi.

“Dünya buraya ulaşmıştı. Mesela baktığımızda Covid’le mücadelede Güney Kore çok öne çıktı. Sebebi teknolojik olarak çok gelişmiş olmaları ve dijital sistemleri çok iyi kullanmalarıydı. İçinde bulunduğumuz durum Pandora’nın kutusunun açılmasıdır adeta… Artık çıkanı geri tıkmanın imkânı yok.” diyen Aydın bundan sonra olacaklara dair öngörülerini şu sözlerle belirtti:

“Bundan sonra şirketler çalışanlarıyla tek tip sözleşme yapmayacaklar. Büyük holdingler dâhil çok farklı şirketlerde şekillerde çalışma şekilleri ortaya çıkacak. Hibrit denilen birkaç gün ofise gelinen, belki şirkete çok uzak başka şehirden çalışılabilen yöntemler ortaya çıkacak. Yetenek kavramı da çok değişecek. Madem uzaktan çalışma diyoruz bu ne kadar uzak olabilir? Dil problemi de artık çözümlendiğine göre ülke sınırlarını aşan istihdamı ortaya çıkarak istihdam konusunu da çok değiştirecek. Bundan sonra rakiplerimiz, tabi öncelikli olarak belli sektörlerde Çin’de, Hindistan’da bizim işimizi yapmayı bekleyen insanlar olacak belki de… İK yaklaşımlarını, çalışanlarla kurulan ilişki biçimlerini çok değiştirecek bir süreç bekliyor bizi.”

Yıldız Holding özelinde süreçte başlattıkları uzaktan çalışma şekillerini de anlatan Aydın, çalışanların birbirlerine bağlı ve kendilerini iş yerlerine ait hissedebilmeleri için hayata geçirdikleri uygulamaları bizlerle paylaştı.

Aydın: Ülke olarak, kurum olarak, birey olarak bu süreçte silkinelim ve önümüzdeki fırsatlara bakalım.

Bundan sonra şirketlerde performans takipleri, eğitimler, seçmeler ve toplantıların hep dijital ortamlar üzerinden olacağını öngören Bahattin Aydın, uygulamalarda doğan ihtiyaçlarla her geçen gün yeni çözümlerin de hayatımıza gireceğine dikkat çekti. Aydın bu değişime adapte olurken eski alışkanlıklarımızı arasak bile teknolojinin buna da bir çözüm getireceğini düşündüğünü dile getirdi.

Belki teknoloji birçok şeye çözüm getirecek ama bu noktada çalışanların verimliliği, psikolojik motivasyonları nasıl sağlanacak? Yeni çalışma sistemlerine adaptasyon süreçleri nasıl yönetilecek? Kariyer gelişim süreçleri nasıl olacak? Sosyal anlamda bu süreçlere dair değerlendirmelerini sorduğumuz Aydın şunları kaydetti:

“Tamamen dijital ve uzaktan çalışma diye bir şey olmaz, olmayacak. Hibrit model geçerli burada. Hatta tavsiye edilen şey her çalışanın haftanın bir günü “ofis günü” denecek günde ofiste olması şeklindedir. Dijitalleşmenin önündeki engellerden en önemlileri eski alışkanlıklar ve teknolojik altyapının yetersizliğidir. Biz şu anda bir geçiş dönemi yaşıyoruz.

Uzaktan çalışmaya başlandığında benim dikkatimi çeken en önemli konular iletişim ve şeffaflık oldu. Çalışanların şirkete ait olduklarını hissettirmeniz için çok güçlü bir iletişim yapmanız gerekiyor.”

Yöneticisi olduğu Yıldız Holding’te bu dönemde çalışanlara, yöneticilere yönelik izledikleri metotlardan örnekler veren Aydın “Üzerimizden çok sert bir şey geçiyor. Bu teknolojik olgunlukla da alakalı bir şey… Biraz önce dedim çok kısa sürede aslında yeni döneme uyum sağladık. Teknoloji buna hazırdı çünkü. Orada teknolojik bir olgunluk vardı ama biz buna direniyorduk. Birey olarak da, kurum olarak da buna direnmememiz gerekiyor. Bu durum herkesin hayatını etkileyecek. Kiminin işini yok edecek, kiminin işini büyütecek, kimininkini dönüştürecek. İK’da “yeni beceri kazanma” kavramı vardır. Yeni bir döneme girdiğimizin farkında bireyler olarak Covid’i bir fırsat olarak görmeliyiz. Ülke olarak, kurum olarak, birey olarak bu süreçte silkinelim ve önümüzdeki fırsatlara bakalım. Hepimiz bu süreçte teslim olmayıp yapacak bir şeyler bulabiliriz. Türk insanı çok dinamik ve çeviktir. Eski alışkanlıklarımızı aramaktansa yeni fırsatların neler olabileceğini, bunların nasıl işe ve yetkinliğe dönüşebileceğini aramamız gerektiğini düşünüyorum.” dedi.

Çalışanların özlük hakları, bilgi güvenliği ve iş hukuku alanlarında yeni döneme dair çalışmaların hızlandığına işaret eden Yıldız Holding Genel Müdür Yardımcısı Bahattin Aydın, ofislere dönüldüğünde hiçbir şeyin eskisi gibi olmayacağını, mimariden teknik alt yapıya, ortak alanların kullanımından iş süreçlerine kadar birçok kalemde yeniliklerin bizleri beklediğine vurgu yaptı.

Aydın: Şirketlerin geleceğinde IT ve İK birimleri büyük rol oynayacak.

“Performans konusunda yeni iş takip sistemleri ortaya çıkacak ve bunların bir kısmı şu an kullanılıyor. Yöneticinin durumu değişecek. Eski alışkanlıklarla bu durumu yönetemeyiz. Yeni davranış geliştirmemiz gerekiyor. Burada bence en kritik kelime “çevik olmak” tır. Çeviklik hız demek değil, manevra kabiliyetidir, tepki verebilme hızıdır. Eskiden herhangi bir şey olduğunda buna karşı tepki geliştirmeniz 10 yıl bile sürse bir şey olmuyordu. Büyük şirketlerde bile evet yeni bir şeyler olmuş biz geç kalmışız ama yakalarız anlayışı hâkimdi. Şimdi öyle olmayacak. Organizasyonların gelişmeleri anlayabilecek, bu gelişmelere tepki verebilecek, şirketi geleceğe hazırlayabilecek konumda olmaları lazım gelecek. Buna göre yönetici, buna göre çalışan, buna göre teknoloji var mı bunlar sorgulanacak. Yeni dönemde şirketlerin organizasyon şemalarının değişimini, dönüşümünü ve hiyerarşilerin kırılmasını göreceğiz. Şirketlerin organizasyon yapılarının hızlanması gerekecek.” diyen konuğumuz Aydın, Covid süreciyle dijital okuryazarlığın öne çıkacağını, şirketlerin geleceğinde IT ve İK ekiplerinin büyük rol oynayacağını, bu iki birimin önümüzdeki 2-3 yıl dönüşümü yöneteceğini, bilhassa dijital dönüşümü sağlayacak IT’nin yıldızının parlayacağını vurguladı. Bu noktada da hangi bölümde okurlarsa okusunlar tüm öğrencilerin gelecekleri için IT alanında, dijital alanda meslek edinmeye çalışmasını salık verdi.

Bahattin Aydın ayrıca her ne durumda olunursa olunsun pozitif eylem halinde olmanın, bir şeyler yapmaya gayret etmenin öneminin de altını çizdi.

Yüksek katılımlı programlarımızdan biri olan ve hepimizin çok istifade ettiği söyleşinin geniş halini aşağıdaki linklerde bulabilirsiniz.

Platformunuzu seçin ve paylaşın.